- 0 kr
Vad händer om jag inte hämtar ut min order från Servicepoint?
Om order inte hämtats ut inom 4 dagar från avisering returneras ordern till oss av DHL. Du blir då debiterad för de fraktkostnader detta medför samt en administrationsavgift om 250kr + moms för hanteringen av detta. Fraktkostnaderna inkluderar den ordinarie frakten, avgift för outhämtat paket som DHL debiterar oss samt kostnaden för returfrakten.
Vad händer om jag inte tar emot min order med DHL hemleverans eller företagsadress?
Du som privatperson och beställt hemleverans med avisering aviseras om möjliga leveranstider av DHL. Du är då skyldig att bekräfta en av de leveranstillfällen som ges och ta emot ordern.
Om du inte tar emot ordern vid leveranstillfället returneras ordern till oss av DHL. Du blir då debiterad för de fraktkostnader detta medför samt en administrationsavgift om 250kr + moms för hantering av din order. Fraktkostnaderna inkluderar den ordinarie frakten, avgift för outhämtat paket som DHL debiterar oss samt kostnaden för returfrakten.
Jag har ångrat mitt köp, vad gör jag?
Vill du avbeställa en genomförd och bekräftad order så har du möjlighet att göra detta inom 6h (timmar) efter det att bekräftelsen skickats ut. Du gör detta genom att maila oss. Email: avbryt@kolonialvaror.se.
I mailet skall du tydligt uppge ditt Ordernummer, köpare och adressuppgifter samt motivering för att inga misstag skall ske. Gör detta så fort som möjligt. Har paketet redan börjat processas i systemet har vi ingen möjlighet att göra några ändringar eller stoppa ordern.
Jag har gjort ett felköp, vad gör jag?
Det är Kunds eget ansvar att se över sitt köp och se till att det är rätt varor man handlar innan det godkänns. Har du köpt fel vara kan vi tyvärr inte göra något. Detta är inget unikt för oss utan gäller för hela livsmedelsbranshen.
Varför får jag inte returnera min vara?
Det beror på att vi inte kan avgöra vad kund har gjort med sin vara. I princip kan ju någon ha saboterat en vara. Detta gör att vi inte kan sälja varan vidare på nytt. Detta är inget unikt för kolonialvaror, utan gäller för hela livsmedelsbranschen.
När kan jag senast ändra/avboka en order?
Du kan normalt ändra/avboka din bekräftade order upp till 6h (timmar) efter att du fått bekräftelse på din order.
Du gör detta genom att maila oss. Email: avbryt@kolonialvaror.se
Ångerrätt & retur
Kunden har i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning rätt att frånträda köpeavtalet (utnyttja Kundens ångerrätt) inom 14 dagar från den dag Kunden tar emot varan, eller väsentlig del av den. Ångerrätten gäller dock inte vid köp av dagligvaror från Kolonialvaror.se då dessa inte omfattas av distansavtals- eller konsumentköplagen.
Ångerrätten gäller under förutsättning att varan är i väsentligen oförändrat skick och att ingen försegling brutits.
Meddelande om att utnyttjande av ångerrätten skickas till:
Email: avbryt@kolonialvaror.se
Kolonialvaror.se skall bekräfta att returen är tillåten och att ångerfristen inte har passerats innan varorna skickas tillbaka. Kunden står för returfrakt på egen hand och har ansvaret för varan tills dess den har kommit oss tillhanda. Returer får inte skickas som postförskott.
1. Varukvalitet & ångerrätt
1.1
Är det fel på någon vara eller om en vara saknas ska Kunden kontakta Kolonialvaror på reklamation@kolonialvaror.se omedelbart. Om en vara saknas och detta kan bekräftas i vårt lagersaldo krediteras den felaktiga varan. Om en vara är skadad skall detta dokumenteras med bild och beviset skickas till oss på reklamation@kolonialvaror.se. Vi skapar då ett ärende och utreder vad som hänt. Kolonialvarors ansvar är begränsat till varans värde. Återbetalning kommer att ske inom 30 dagar. Återbetalningen kommer att ske till Kunden via det betalningsalternativ som Kunden valde, förutsatt att inte annat överenskommits eller att det finns hinder för sådan återbetalning.
1.2
Kunden har i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning rätt att frånträda köpeavtalet (utnyttja Kundens ångerrätt) inom 14 dagar från den dag Kunden tar emot varan, eller väsentlig del av den. Ångerrätten gäller dock inte vid köp av dagligvaror från Kolonialvaror.se.
Ångerrätten gäller under förutsättning att varan är i väsentligen oförändrat skick och att ingen försegling brutits. Om Kunden utnyttja ångerrätten är det tillräckligt att Kunden skickar ett meddelande till Kolonialvaror.se om att Kunden vill utnyttja ångerrätten eller att Kunden skickar tillbaka varan före fristens utgång.
Meddelande om att utnyttjande av ångerrätten skickas till:
Email: avbryt@kolonialvaror.se
Kunden ska ange sitt namn, sin adress och annan relevant information, t.ex. ordernummer, fakturanummer och namn på varan i meddelandet. Vid utövande av ångerrätten betalar Kunden returfrakten och ansvarar för varans skick efter det att Kunden har mottagit varan samt under returfrakten. Varan ska skickas i retur inom 14 dagar räknat från det datum meddelande om utövande av ångerrätt lämnades till Kolonialvaror. Varan ska skickas väl emballerad, i fint skick och i eventuell originalförpackning.
Kolonialvaror betalar snarast tillbaka beloppet, senast inom 30 dagar från det att Kolonialvaror tagit emot den returnerade varan eller att Kunden har visat att varan har sänts tillbaka, t.ex. genom ett inlämningskvitto. Återbetalningen kommer att ske till Kunden via det betalningsalternativ som Kunden valde, förutsatt att inte annat överenskommits eller att det finns hinder för sådan återbetalning. På det belopp som ska återbetalas har Kolonialvaror rätt att dra av en summa motsvarande varans värdeminskning jämfört med varans ursprungliga värde, om och i den mån sådan värdeminskning beror på att Kunden har hanterat varan i större utsträckning än vad som är nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion.
2. Reklamation
2.1
Reklamationsrätten täcker varor som är felaktiga enligt gällande konsumentskyddslagstiftning. Kund som önskar göra gällande fel i beställd vara ska kontakta Kolonialvaror så snart som möjligt efter att felet upptäckts via de kontaktuppgifter som anges. Reklamationer som görs inom två månader från det att Kunden upptäckt felet anses alltid ha lämnats i rätt tid. Kunden har 3 års reklamationsrätt på varor inköpta hos oss som inte är dagligvaror.
2.2
Kolonialvaror står för returfrakten för godkända reklamationer.
2.3
När reklamerad vara returnerats och reklamationen godkänts kommer Kolonialvaror att kompensera Kunden i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Kolonialvaror strävar efter att detta ska ske inom 30 dagar från det att Kolonialvaror mottagit reklamationen, men det kan ta längre tid beroende på varans art. Kolonialvaror förbehåller sig rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig enligt gällande konsumentskyddslagstiftning. Vid reklamationer följer Kolonialvaror riktlinjer från Allmänna Reklamationsnämnden,se ARN, Mer information finns på Konsumentverket
Om vara är trasig när du öppnar paketet och detta är att anse som en transportsskada så måste skada anmälas inom 5 arbetsdagar. Detta för att kunna föra ärendet vidare. Reklamationer ej gällande transportskador skall göras inom skälig tid och senast 2 månader efter att du upptäckte felet.
Företag bör undersöka varan i samband med mottagandet och reklamera eventuella fel inom skälig tid. Fel som uppstår därefter kan reklameras inom garantiperioden. I annat fall hänvisar vi till respektive tillverkare eller serviceställe.
Privatperson, som utnyttjar sin ångerrätt, betalar själv fraktkostnaden för den returnerade varan. Vid fel i varan återbetalar vi returfrakten samt vad du betalat för den skadade eller felaktigt levererade varan förutsatt att vi inte kan skicka en ny vara till dig inom skälig tid.
Ett retur- eller reklamationsnummer ska alltid bifogas. Returer och reklamationer utan godkänt retur- eller reklamationsnummer accepteras ej.
Instruktioner:
- Denna instruktion gäller alla typer av returbegäran. Det är viktigt att du fyller i samtliga fält i returblanketten. Returnumret är giltigt i 14 dagar och returen måste vara oss tillhanda inom dessa dagar.
- Vi kommer att kontakta dig per e-post så fort din begäran har mottagits och kontrollerats.
- Vid retur MÅSTE alla produkter returneras i originalförpackningar komplett med samtliga tillbehör.
Tänk på att alltid skicka produkten i ytteremballage för att inte skada originalförpackningen.
Förpacka godset väl för att undvika skador. Bifoga en kopia av returbekräftelsen i returen och skicka den till oss.
OBS! Returer som skickas in utan godkänt retur- eller reklamationsnummer accepteras ej.