- 0 kr
Vanliga frågor
Vad är skillnaden mellan ekonomipack & storpack?
Våra ordinarie ekonomipack. Lämpligt för dig som gör av med lite mindre, men fortfarande vill ha bra enhetspris. Våra storpack lämpar sig för dig som vill köpa ännu mer i stöten och därmed få ännu bättre pris.
Notera att storpack inte är förväxla med kilopack & storkök, där vi samlar våra riktigt stora förpackningar avsedda för dig som hellre lagar mycket i stöten. t.ex. storhushåll, restauranger, bagerier m.fl.
Hur handlar jag?
Kolonialvaror säljer skafferivaror med lång hållbarhet!
Kolonialvaror köper in och säljer livsmedel & märken av hög kvalité från hela världen, allt i storpack eller ekonomipack för bästa pris.
Betalning först när vara är skickad!
När du köper mat och skafferivaror hos oss kan du känna dig trygg med din plånbok. Betalning först när vara är skickad!
Hur kan det vara så billigt?
Vi hittar leverantörer och varor som vi själva vill använda och
säljer storpack direkt till er med reducerade bulk-priser.
Planera & spar pengar!
Eftersom skafferivaror håller länge så kan du köpa på dig en hel del utan att det hinner gå ut före användning... Ju mer du köper desto billigare blir frakten per vara. Planera, storhandla och få mycket för pengarna!
Vad kostar det att handla på kolonialvaror.se?
Du betalar enbart priset som står i butiken för varan och för frakten som används för att skicka din order. Frakten säljs till självkostnadspris i intervall.
Vi skickar mycket så självklart har vi bästa avtal med DHL! Intervallen som finns är:
Till ombud: 0-10kg, 10-20kg.
Till företag/hem-adress: 0-35kg, 35-50kg, 50-100kg, 100-145kg, halvpall, helpall.
Läs mer om fraktsätten under vår sida för frakt och leverans.
Det tillkommer inga extra kostnader såsom faktura- eller kontokortsavgifter när du handlar på kolonialvaror.se. Däremot finns betalval hos Klarna där avgifter kan tillkomma, såsom delbetalning eller senarelagd betalning.
Var är min faktura?
När du köper varor hos oss skickas fakturan som standard till din mejladress. Hittar du inte fakturan i mejlen sök efter mejl från Klarna och leta även bland skräpposten. Hittar du ändå inte fakturan i mejlen logga in på Mina sidor på klarna.se där du kan se dina fakturor och dess betalstatus. Har du fler fakturafrågor är du välkommen att kontakta Klarnas kundservice via mejl på info@klarna.se eller via telefon på nummer 08-120 120 10.
Vad menas med betalsätt Klarna Checkout?
Klarna Checkout är en betallösning genom vilken du kan välja följande betalsätt: Klarna Faktura, Klarna Konto, kortbetalning eller direktbetalning via internetbank.
Hur fungerar Klarna Checkout?
Med Klarna Checkout behöver du bara fylla i e-postadress och postnummer och sedan slutföra köpet. Först bekräftas köpet och sedan väljer du vilket betalsätt du vill använda: Klarna Faktura, Klarna Konto, kortbetalning eller direktbetalning via internetbank. Väljer du att inte ändra betalsätt blir det Klarna Faktura. Väljer du Klarna Faktura kommer en epostfaktura att skickas till den angivna mejladressen.
Jag har glömt mitt lösenord, hur gör jag nu?
Klicka på Mitt konto/ Logga in och klicka på Jag har glömt mitt lösenord. Ange ditt användarnamn eller din e-postadress så mejlar vi instruktioner om hur du återställer ditt lösenord. Du behöver inte skapa ett konto för att handla hos oss.
Jag har ångrat mitt köp, vad gör jag?
Du har 14 dagars ångerrätt från den dag du mottagit varan. En förutsättning är dock att varan är oanvänd och oskadad. Ångerrätt gäller dock inte dagligvaror på Kolonialvaror.se
Kontakta kundservice för att anmäla retur. Kolonailvaror.se skall bekräfta att returen är tillåten och att ångerfristen inte har passerats innan varorna skickas tillbaka. Kunden står för returkostnad enligt DHL portotabell och har ansvaret för varan till dess den har kommit oss tillhanda. Returer får inte skickas som postförskott. Mer information hittar du under Reklamation & Retur.
Varför får jag inte returnera min vara?
Det beror på att vi inte kan avgöra vad kund har gjort med sin vara. I princip kan ju någon ha saboterat en vara genom t.ex. spruta in något preparat (utan att det syns på förpackningen). Vilket gör att vi inte kan sälja varan vidare på nytt. Detta är inget unikt för kolonialvaror, utan gäller för hela livsmedelsbranschen.
Hur vet jag att ordern har gått igenom?
Så fort du har slutfört din beställning så skickas en orderbekräftelse till din mejladress. Får du ingen orderbekräftelse kontakta vår kundservice så kan vi svara på om ordern har gått igenom eller inte.
Hur stoppar jag min order om något blivit fel?
Vill du stoppa en order eller göra ändringar i den så är det enklast om du skickar ett mejl till vår kundservice på hej@kolonialvaror.se. Gör detta så fort som möjligt eftersom vi har en snabb orderhantering. Har paketet redan börjat packas har vi ingen möjlighet att göra några ändringar eller stoppa ordern.
Har ni någon fysisk butik?
Kolonialvaror.se har inga fysiska butiker ännu men skickar över hela Sverige.
Hur hittar jag enklast det jag söker?
Vi tar ett exempel: Hur hittar jag kolonialvaror.se's utbud av tomat på burk?
För att lättare hitta det du letar efter har vi tre sätt att smalna av utbudet du ser.
1) Du kan använda sökfältet som heter ”Sök” för att hitta en specifik produkt eller sökord.
2) Du kan använda underkategorierna, t.ex. under "Konserver & burkar" välja "Krossat"
3) Du kan använda filter som finns högst upp på sidan för att hitta produkter med specifika egenskaper, t.ex. Ekologiska produkter eller glutenfria produkter
Rabattkod, vad är det?
En rabattkod är en bokstavs-/sifferkombination eller ett ord som ger rabatt på din order. Efter att du skrivit in din kod och klickat på "hämta" så dras rabatten direkt i kassan och priserna korrigeras och blir röda. Har du ingen rabattkod kan du hoppa över denna ruta. Vi delar inte ut rabattkoder på begäran.
Jag får påminnelser om att hämta ett paket jag redan har löst ut.
Det kan bero på att ditt ombud har glömt registrera att du har löst ut ditt paket, då uppdateras inte den informationen hos Posten/ DHL eller hos oss som då skickar ut påminnelseavier om ditt paket. Om du får en påminnelseavi och redan har hämtat ut paketet så kan du bortse från den.
Kan jag beställa till utlandet?
Ja. Vi levererar till adresser inom hela norden men till adresser utanför Sverige tillkommer en extra fraktavgift. Kontakta oss för att se vad den blir för just dig!
Hur avregistrerar jag mig från nyhetsmejlet?
Längst ner i nyhetsmejlet finns en länk som du klickar på för att avregistrera dig från nyhetsmejlet, dvs: ”Om du vill avsluta din prenumeration på detta nyhetsbrev, klicka här”.
Jag har en fråga om min faktura, vart vänder jag mig?
För att få svar på dina fakturafrågor kontaktar du Klarna via mejl info@klarna.se eller telefon på nummer 08-120 120 10. Du kan också gå direkt till Klarnas hemsida och få information om din faktura. Logga in med ditt person- eller organisationsnummer samt fakturans OCR-nummer. Där kan du också flytta fram förfallodatumet 10 dagar om du inte kan betala din faktura inom utsatt tid.