- 0 kr
Allmänt
För dig, som är privatperson, gäller Distansavtalslagen (se nedan angående ångerrätt) samt Konsumentköplagen, som har strikta bestämmelser, vilket innebär att lagen gäller, trots att du har avtalat om något annat. För företag, inklusive enskilda näringsidkare, gäller Köplagen, som är dispositiv, vilket innebär att avtal mellan företag gäller i första hand före lagen.
Vi följer Personuppgiftslagen (PUL). När du, som är privatperson anger dina uppgifter, godkänner du också att vi lagrar och använder dina personuppgifter i vår verksamhet för att på bästa sätt kunna fullföra våra åtaganden gentemot dig. Vi skyddar dina uppgifter enligt PUL, och du har rätt att få ta del av uppgifterna samt att få dessa raderade om du så önskar.
Skulle något villkor befinnas ogiltigt enligt vad som gäller enligt svensk eller EU rätt ska detta inte innebära att köpvillkoren i sin helhet blir ogiltiga utan det ogiltiga villkoret ska i så fall ersättas med likvärdig lagenlig text.
Övergiven kundvagn
Om du har lagt varor i kundvagnen utan att fullfölja köpet, e-postar vi en kom-ihåg-lista till dig över de produkter som du lagt i kundvagnen, förutsatt att du:
- prenumererar på vårt nyhetsbrev,
- eller är registrerad kund hos oss,
- eller har angett din e-postadress hos oss på annat vis.
Detta är en extra kundservice för att göra ditt köp hos oss så smidigt och enkelt som möjligt. Du kan när som helst återskapa kundvagnen med alla varorna i eller låta bli. Du behöver således inte agera om du ej önskar fullfölja köpet.
Pris och tillgänglighet på produkterna baseras på tidpunkten då du la produkterna i kundvagnen. Vi förbehåller oss rätten att ändra priserna något i samband med olika kampanjer med utlöpsdatum. Produkterna kan också ha sålts slut.
Beställning
Om du är under 18 år måste du ha målsmans tillstånd. Sådant tillstånd kan ges genom att en förälder skickar sitt uttryckliga tillstånd till oss med e-post. Alla falskbeställningar spåras och polisanmäls, och om vi lidit ekonomisk skada kommer vi att kräva skadestånd.
Betalning och Leverans
När du lagt varor i varukorgen och går till kassan, framgår vilket betalningssätt som gäller, om priserna är inklusive eller exklusive moms samt vilken momssats som i givet fall gäller. Normal leveranstid är 7 - 10 arbetsdagar. I vissa fall är leveranstiden längre om varan är slut hos leverantör. Leverans kommer att ske inom 30 dagar såvida det inte framgår vid beställningen att leveranstiden är längre. Är varan/varorna inte möjlig att leverera inom 30dagar erbjuder vi självklart pengarna tillbaka.
I webbutiken kan varor eventuellt vara markerade med leveransindikering. Vi förbehåller oss rätten att stryka ej levererbar vara från din order med prisavdrag för densamma. Önskar du beställa annan, likvärd vara, är detta att betrakta som en ny order. Om du önskar avbeställa en vara i din order, är detta möjligt att göra fram till dess att ordern processats i vårt system. Delleveranser sker endast på din begäran och medför ytterligare fraktkostnad för dig.
När du gör din beställning framgår det i kassan vilket leveranssätt, som gäller. Det är ditt ansvar att se till att adressen, som du angett vid beställningstillfället, är korrekt. Leverans sker endast inom Sverige, om inte annat anges i fraktsättet.
Oavhämtad eller ej mottagen försändelse
Det är ditt ansvar som kund att lösa ut försändelsen på utlämningsstället, eller finnas tillgänglig för att ta emot leverans, inom den tid och plats som står angivet på leveransaviseringen. Om du inte svarar på aviseringen, inte kan ta emot sändningen vid valt leveranstillfälle, har lämnat felaktiga leveransuppgifter, eller inte hämtar ut ditt paket på utlämningsstället inom av fraktbolaget definierad tidsram så skickas det tillbaka till oss och vi debiterar dig då för våra fraktkostnader detta bidragit till plus administrativa kostnader om 280kr per order. Fraktkostnaderna omfattar ordinarie frakt, avgifter för ej uthämtad/mottagen sändning samt returfrakt. Betalas inte denna kostnad, lämnas kravet till inkasso.
Utlämning / Hämta upp i Trosa
Om du bokat utlämning / hämta här hos oss får du en avisering per mail om att din order finns redo. Därefter ligger din order hos oss i upp till 14 dagar. Efter 14 dagar tar vår returavdelning hand om ordern och den går sedan inte att hämta. Du krediteras då för varorna i din order exklusive fyndvaror och vi tar ut en hanteringsavgift om 280kr.
Ändring av beställning
Du kan inte göra ändringar eller tilläggsbeställningar i din genomförda order/köp efter att din beställning bekräftats, därför är det mycket viktigt att du noggrant kontrollerar din order i kassan innan du slutför ditt köp.
Avbeställning
Vill du avbeställa en genomförd och bekräftad order så har du möjlighet att göra detta inom 6h (timmar) efter det att bekräftelsen skickats ut. Du måste då meddela oss detta genom att skicka ett mail till avbryt@kolonialvaror.se. I mailet skall du tydligt uppge ditt Ordernummer, köpare och adressuppgifter samt motivering för att inga misstag skall ske.
Avbeställning under rådande krisläge
En avbeställning är inte giltig förrän du mottagit bekräftelse från oss. Om vi på grund av något skäl som skulle kunna klassas som ett kris- och/eller nödläge inte har möjlighet att ta emot er önskan om avbeställning så är denna önskan heller inte giltig. Vi tar oss i dessa sällsynta fall rätten fullfölja vår leverans av er order och detta är något ni godkänner i samband med dessa villkor.
Ångerrätt
Som privatperson har du enligt Distansavtalslagen rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar. Du har dock inte ångerrätt för:
- vara som tillverkats enligt dina anvisningar eller som annars har fått en tydlig personlig prägel,
- dagligvaror så som t.ex. mat
- vara som inte lämpligen kan återlämnas pga. hälso- eller hygienskäl om förseglingen har brutits,
- ljud- eller bildupptagning samt datorprogram med bruten försegling/teknisk plombering,
- parfym och liknande som öppnats, vara som snabbt kan försämras eller bli för gammal,
- lösnummer av en tidning eller tidskrift (men du har ångerrätt om du beställt en prenumeration).
Du får kontrollera en vara på samma sätt som i en fysisk butik men om varan har använts eller hanterats oförsiktigt, så att den inte längre kan säljas som ny, blir du skyldig att ersätta webbutiken för varans värdeminskning.
För att kunna fastställa en varas egenskaper eller funktion måste du i visa fall bryta förpackningen, som i så fall ska öppnas så varsamt som möjligt och återsändas tillsammans med varan. Observera att du inte kan ångra köpet av en vara med bruten försegling/teknisk plombering.
Observera också att det enligt lag är du som ska betala för returfraktkostnaderna.
Ångerfristen börjar löpa den dag du mottagit varan. Om du beställt flera varor eller varan du beställt består av flera delar, börjar ångerfristen löpa när du mottagit sista varan respektive den sista delen av varan. Om du ångrar köpet måste varan återlämnas oanvänd, i oskadat skick och med obruten förpackning/försegling/teknisk plombering.
Om du vill utnyttja din ångerrätt ska du följa instruktionerna under fliken ”Kundtjänst”. Du kommer utan dröjsmål att få en bekräftelse på att vi mottagit ditt meddelande, varefter vi tar ställning till, om du uppfyller de förutsättningar som krävs för att kunna tillämpa ångerrätten. Du kommer därefter att motta ett svar med e-post från oss, i givet fall med information om hur du ska skicka tillbaka varan.
Efter mottagandet av den återsända varan kommer köpesumman att återbetalas till dig inom 14 dagar räknat från dagen då vi mottog meddelandet om ångerrätt.
Tjänster: Om du beställt en tjänst, börjar ångerfristen löpa den dag, vi bekräftade din beställning. Om du samtyckt till att en tjänst börjar utföras och denna har slutförts, kan du inte ångra dig, om du dessförinnan gått med på att avstå från ångerrätten. Du har heller inte rätt att ångra dig om tjänsten påbörjats under ångerfristen med ditt samtycke, och tjänsten på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas, om förseglingen brutits eller du har registrerat licensen.
Konsumentverkets blankett för utövande av ångerrätt.
Reklamationer och återköp i vissa fall
Om du som är privatperson mottagit en skadad produkt, eller om vi skickat fel vara, måste du reklamera varan snarast, dock senast inom 5 arbetsdagar.
Dold Transportskada skall reklameras till Kolonialvaror inom 5 arbetsdagar från det att paketet tagits emot. Synlig skada ska noteras omedelbart vid godsets mottagande till speditör, på kvittens eller i handdatorn från speditör och därefter reklameras till Kolonialvaror. Synlig skada som inte noterats vid godsets mottagande till speditör, på kvittens eller i handdatorn från speditör kommer inte att godkännas av Kolonialvaror. Kolonialvaror kan be dig som kund att fylla i skade-förmulär till Speditör. Reklamationen skall ske genom utförlig beskrivning av felet samt styrkas med bilder på den trasiga varan eller varorna och emballaget. Vid reklamationer som utgör produkter orsakade av transportskada så lutar Kolonialvarors bedömning av i ärendet helt på speditörs bedömning i ärendet som hanterar fler ärenden och därmed är att anse som bättre lämpade till att bedöma ärendet i form av expertis. Vid reklamationer gällande fel i vara så skall kund i första hand kontakta tillverkaren av varan via konsumentombud eller konsumentkontakt. Reklamation gällande transportskada gäller enbart för produkt som är att anse som otjänlig och omfattar ej skicket på varans emballage eller etikett. Reklamationstiden är som mest 3 år beroende på varans beskaffenhet samt eventuell garantiutfästelse.
Kontakta alltid Kolonialvaror med bild och beskrivning av skadan och invänta återkoppling innan ni skickar tillbaka. Vi tar ej emot ännu ej godkända reklamationer på dagligvaror och måste få besked i skadeärendet med speditör först.
Om du som är företagare mottagit en skadad produkt, eller vi skickat fel vara, , måste du reklamera varan snarast, dock senast inom 5 arbetsdagar.
Dold Transportskada skall reklameras till Kolonialvaror inom 5 arbetsdagar från det att paketet tagits emot. Synlig skada ska noteras omedelbart vid godsets mottagande till speditör, på kvittens eller i handdatorn från speditör och därefter reklameras till Kolonialvaror. Synlig skada som inte noterats vid godsets mottagande till speditör, på kvittens eller i handdatorn från speditör kommer inte att godkännas av Kolonialvaror. Kolonialvaror kan be dig som kund att fylla i skade-förmulär till Speditör. Reklamationen skall ske genom utförlig beskrivning av felet samt styrkas med bilder på den trasiga varan eller varorna och emballaget. Vid reklamationer som utgör produkter orsakade av transportskada så lutar Kolonialvarors bedömning av i ärendet helt på speditörs bedömning i ärendet som hanterar fler ärenden och därmed är att anse som bättre lämpade till att bedöma ärendet i form av expertis. Vid reklamationer gällande fel i vara så skall kund i första hand kontakta tillverkaren av varan via konsumentombud eller konsumentkontakt. Reklamation gällande transportskada gäller enbart för produkt som är att anse som otjänlig och omfattar ej skicket på varans emballage eller etikett. Reklamationstiden är som mest 3 år beroende på varans beskaffenhet samt eventuell garantiutfästelse.
Kontakta alltid Kolonialvaror med bild och beskrivning av skadan och invänta återkoppling innan ni skickar tillbaka. Vi tar ej emot ännu ej godkända reklamationer på dagligvaror och måste få besked i skadeärendet med speditör först
Det gäller för såväl privatpersoner som företag, att den skadade respektive felaktigt skickade varan ska återsändas i likadan förpackning och med samma transportföretag, som när den mottogs vid godkänd reklamation.
Vid reklamation av dagligvara skickas inte en ny vara ut utan vi förbehåller oss rätten att i så fall ge dig rabattkod motsvarande varans värde.
Du ska i så fall reklamera via vår hemsida genom att följa instruktionerna under fliken ”Kundtjänst”.
Kompatibilitetsproblem förekommer ofta mellan olika produkter, och vi rekommenderar dig därför att ta reda på så mycket som möjligt innan du gör din beställning för att undvika onödiga kostnader.
Tryckfel m.m.
Vi reserverar oss mot eventuella tryckfel samt mot fel i information och specifikationer vad gäller varor och tjänster som förekommer i vårt sortiment.
Fel pris i webbutik
Om du köpt en vara i vår butik och fått en bekräftelse på köpet kan du hävda din rätt att få köpa produkten till angivet pris, men bara så länge det inte är uppenbart att priset är felaktigt och du handlat i så kallad ”ond tro”. En webbutik är inte bunden till en beställning om beställaren insett eller borde ha insett att det angivna priset är för lågt.
Force Majeure och/eller liknande händelser
Vi/Kolonialvaror är befriade från fullgörande av avtalet om fullgörandet förhindras eller väsentligen försvåras av omständighet som part inte rimligen kunnat råda över eller förutse. Följande och liknande omständigheter skall anses utgöra befrielsegrunder där de hindrar eller försvårar avtalets fullgörelse: eldsvåda, naturkatastrof/kraftfullt oväder, krig, mobilisering, rekvisition, beslag, valutarestriktioner, handelsrestriktioner, energirestriktioner, varurestriktioner och/eller andra liknande sanktioner och/eller konsekvenser av politiska/juridiska beslut, även allmän varuknapphet, knapphet på transportmedel, svårigheter att bedriva handel/import/export, strejk, lockout, elavbrott, dataintrång, inskränkningar i form av drivkraft samt brist i, fel i eller försening av leveranser från underleverantörer, hastiga eller oannonserade prisförändringar från underleverantörer som har sin grund i sådan omständighet som avses i denna punkt eller andra omständigheter liknande ovan som part ej kan råda över, som antingen hindrar eller försvårar parts fullgörande i sådan grad, att det ej kan ske annat än till onormalt hög kostnad eller onormalt lång tid.
Tvist
Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) tillhandahåller ett kostnadsfritt förfarande, som privatpersoner kan utnyttja i tillfälle av tvist. Vi har som policy att alltid följa ARN:s rekommendationer. Tvist mellan företag avgörs av allmän domstol.